310. čs. stíhací peruť R.A.F

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

>>try finding more info...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

První československá peruť v RAF byla založena 10. července 1940 a to z takzvané Stíhací skupiny tábora v Innsworth Lane, kde se shromažďovali českoslovenští piloti evakuovaní z poražené Francie. O dva dny později se personál jednotky přesunul na první bojovou základnu - na letiště v Duxfordu a zde zahájil výcvik. Ten představoval seznámení s britskou leteckou technikou v podobě letadel Hawker Hurricane Mk.I a s britskými předpisy a taktikou boje. Pro rychlejší zvládnutí předpisů byly vedoucí pozice u jednotky zdvojené. V čele jednotky tak stáli S/Ldr Alexandr Hess a angličan S/Ldr George D. M. Blackwood.

Jednotka dokončila výcvik a stala se tak bojeschopnou k 17. srpnu 1940. Hned byla vržena do bojů Bitvy o Británii. Svůj první boj svedla 310. peruť 26. srpna 1940, tehdy sestřelila dva Do-17 a jeden Bf-110. Třistadesítka přišla o dva Hurricany a další byl poškozen.

Velitel 310.perutě S/Ldr Blackwood o tomto boji napsal :
"... Tehdy jsem poznal, jak dovedou českoslovenští letci bojovat. Nebylo třeba rozkazů rádiem, vrhli se na Němce bez rozpaků. Neberu-li v úvahu, že jsem byl v tomto boji sám setřelen, byl jsem s výsledkem prvního utkání vrcholně spokojen."

Během Bitvy o Británii 310.peruť působila hlavně jako součást experimentálního útvaru složené ze tří perutí. Tomuto útvaru velel S/L Douglas R. S. Bader, pilot létající s protézami na nohou. Do konce října, který se považuje za konec Bitvy o Británii, dosáhla peruť 40 a půl potvrzeného sestřelu, 11 pravděpodobných a 6 letounů poškodila. Sama ztratila 14 letadel a 12 měla poškozeno, čtyři piloti padli.

Po ukončení denních útoků Luftwaffe držela 310. peruť pohotovost proti nočním akcím protivníka. V této roli setrvala až do poloviny roku 1941, ale bez potřebné výzbroje a výstroje nedosáhla výraznějších úspěchů.

Když se 26. června 1941 přesunula na letiště Martlesham na východoanglickém pobřeží, tak se jejím úkolem stalo hlídkování nad konvoji. Odtut byla záhy stažena na sever do Skotska, kde došlo přezbrojení na modernější Supermarine Spitfire Mk.IIA a k doplnění stavů. Od listopadu 1941 dostávala jednotka novější Supermarine Spitfire Mk.VB. Od léta 1942 i verzi C.

Po dozbrojení na konci roku 1941 se jednotka přesunula na jih Anglie odkud prováděla útočné akce nad okupovaným územím. Od května 1942 působila jednotka společně s 312. a 313. perutí ve vyšším útvaru nazývaném Exeter (Czechoslovak) Wing.

Během roku 1942 provedla jednotka mnoho útočných akcí, kdy většinou doprovázela bombardovací letouny Boston a pak se dostala do křížku s FW-190 převážně od JG2. Koncem roku a zvláště pak v roce 1943 již však Spitfiry "pětky" nestačila na stále lepší stodevítky soupeřů a tak celé československé křídlo bylo v červnu staženo do Skotska. V té době 310. peruť mimo jiné hlídkovala ve výškových Supermarine Spitfire HF.Mk.VI na Scapa Flow, kde kotvila Home Fleet.

Návrat na jih předznamenal přípravy na invazi. V lednu 1944 začala jednotka konečně dostávat nové moderní Supermarine Spitfire LF.Mk.IXC. Po dozbrojení pokračoval v útočných akcích nad kontinetem, kde se největším nepřítelem stala protiletadlová palba, ve které mimo jiné jednotka přišla o svého velitele S/L Huga Hrbáčka.

Invazní období znamenalo velké vytížení, za červen 1944 jednotka vykonala 626 bojových letů a sestřelila 3 FW-190. Ve dnech 28. - 29. června jednotka operovala i z polního letiště B-10 nedaleko Cean. Ale již 3. července byl wing převelen k Vzdušné obraně Velké Británie (ADGB). Čechoslováci se tak museli vrátit zpět do Anglie, kde drželi hotovost proti náletům a vyjímečně podnikali výpady nad kontinent. Při jednom takové 8. srpna 1944 sestřelili dva stíhači noční stíhačku Do-217 což byl poslední sestřel československých stíhačů na západní frontě.

Po ukončení války čekali českoslovenští letci na povolení k návratu do vlasti a podnikali cvičné lety a souboje. Při jednom z nich zahynul 15. června 1945 W/O Jindřich Landsman a stal se tak posledním padlým československým stíhačem v RAF.

Na pražskou Ruzyň se jednotka vrátila 13. srpna 1945, setrvala zde do 14. září, kdy byla přemístěna do Kbel. Zde se stala základem pro 10. a 12. letecký pluk 1. letecké divize.

--------------------------------------------------cs-----------------------------hq----------------------------------------------------------->>

Počet vítězství u 310. perutě celkem:
1. S/Ldr Jerrard Jefferies-Latimer, DFC 6-1-1,5 7-1-1,5 
2. P/O Emil Fechtner, DFC 4-1-1 4-1-1 
3. Sgt Bohumil Fürst 3-1-0 5-1-0 
4. F/Lt Gordon Sinclair, DFC 3-0-1 7-0-3 
5. S/Ldr Emil Foit, DFC 2,5-0-4,25 2,5-0-4,25 
6. F/O Otto Smik, DFC 2,5-0-0 11-1-3 
7. P/O Stanislav Fejfar 2,5-0-0 7-2-1 
8. S/Ldr Václav Bergman, DFC 2-1-1,3 2-1-1,3 
9. F/Sgt Eduard Prchal 2-0-0 6-0-0 
10. P/O Vilém Göth 2-0-0 2-0-0 

Základny
Duxford, hrabství Cambridgeshire 12. 7. 1940 - 26. 6. 1941 
detašmán Coltishall, hrabství Norfolk 27. 3. 1941 - 1. 4. 1941 
Martlesham Heath, Suffolk 26. 6. 1941 - 19. 7. 1941 
Dyce, hrabství Aberdeenshire 19. 7. 1941 - 15. 12. 1941 
detašmán Montrose, hrabství Angus 21. 7. 1941 - 1. 11. 1941 
9. 12. 1941 - 15. 12. 1941 
Perranporth, hrabství Cornwall 24. 12. 1941 - 7. 3. 1942 
Warmwell, hrabství Dorset 7. 3. 1942 - 21. 3. 1942 
Perranporth, hrabství Cornwall 21. 3. 1942 - 7. 5. 1942 
Exeter, hrabství Devon 7. 5. 1942 - 26. 6. 1943 
detašmán Bold Head, hrabství Devon 12. 5. 1942 - 26. 6. 1943 
detašmán Redhill, hrabství Surrey 30. 6. 1942 - 1. 7. 1942 
18. 8. 1942 - 20. 8. 1942 
Castletown, hrabství Caithness 26. 6. 1942 - 20. 9. 1943 
detašmán Sumburgh, Shetlanské ostrovy 19. 7. 1943 - 20. 9. 1943 
Ibsley, hrabství Hampshire 20. 9. 1943 - 1. 12. 1943 
Llanbedr, hrabství Merioneth 2. 12. 1943 - 14. 12. 1943 
Ibsley, hrabství Hampshire 14. 12. 1943 - 20. 2. 1944 
Mendlesham, hrabství Suffolk 20. 2. 1944 - 28. 3. 1944 
Southend, hrabství Essex 28. 3. 1944 - 3. 4. 1944 
Appledram, hrabství Sussex 3. 4. 1944 - 22. 6. 1944 
Tangmere, hrabství Sussex 22. 6. 1944 - 3. 7. 1944 
Lympne, hrabství Kent 3. 7. 1944 - 11. 7. 1944 
Digby, hrabství Lincolnshire 11. 7. 1944 - 28. 8. 1944 
detašmán Hutton Cranswick, hrabství Yorkshire 13. 7. 1944 - 27. 8. 1944 
North Weald, hrabství Hertfordshire 28. 8. 1944 - 29. 12. 1944 
Bradwell Bay, hrabství Essex 29. 12. 1944 - 27. 2. 1945 
Manston, hrabství Kent 27. 2. 1945 - 7. 8. 1945 
Praha - Ruzyně 13. 8. 1945 - 14. 9. 1945 
Praha - Kbely 14. 9. 1945 - 
Rozpuštěna jako jednotka RAF ke dni 15. 2. 1946 

Výzbroj
Hawker Hurricane Mk.I červenec 1940 - březen 1941 
Hawker Hurricane Mk.IIA březen 1941 - prosinec 1941 
Hawker Hurricane Mk.IIB červen 1941 - listopad 1941 
Supermarine Spitfire Mk.IIA říjen 1941 - prosinec 1941 
Supermarine Spitfire Mk.VB listopad 1941 - březen 1944 
Supermarine Spitfire Mk.VC červenec 1942 - březen 1944 
Supermarine Spitfire HF.Mk.VI červenec 1943 - září 1943 
Supermarine Spitfire LF.Mk.IXC leden 1944 - červen 1944 
Supermarine Spitfire LF.Mk.IXE červen 1944 - červenec 1944 
Supermarine Spitfire F.Mk.IXC červenec 1944 
Supermarine Spitfire Mk.VB červenec 1944 - září 1944 
Supermarine Spitfire F.Mk.IXC srpen 1944 - srpen 1945 
Supermarine Spitfire LF.Mk.IXE červenec 1945 - 

Velitelé perutě
S/L Alexander Hess, DFC 12. 7. 1940 - 28. 2. 1941 
S/L George D. M. Blackwood 12. 7. 1940 - 1. 1. 1941 
S/L František Weber 28. 2. 1941 - 7. 4. 1942 
S/L Jerrard Jefferies-Latimer, DFC 1. 1. 1941 - 7. 7. 1941 
S/L František Doležal, DFC 7. 4. 1942 - 15. 1. 1943 
S/L Emil Foit, DFC 15. 1. 1943 - 13. 1. 1944 
S/L Hugo Hrbáček 13. 1. 1944 - 21. 5. 1944 
S/L Václav Raba 21. 5. 1944 - 15. 9. 1944 
S/L Jiří Hartman, DFC 15. 9. 1944 - 18. 10. 1945

 

 

 

 

 

 

 

Zpátky na Bio Menu